Niets is vervelender dat producten leveren en hier vervolgens niet voor betaald krijgen. Daarom is het verstandig om van tevoren al over bepaalde dingen na te denken, om wanbetalingen te voorkomen.

Schrijf een goed contract

Het schriftelijk vastleggen van de voorwaarden van de betaalregeling (inclusief de bedragen en vervaldagen) is een must. Door je klant schriftelijk akkoord te laten gaan met de voorwaarden, dan weet je zeker dat ze akkoord zijn en de regeling snappen. Je kunt er onder andere de termijnen, betaalmogelijkheden en bedragen in vermelden. Daarom moet je het in je contract hebben.

Doe een kredietcheck

Omdat kredietcontroles een beetje tijd en geld kunnen kosten, zijn ze vooral belangrijk wanneer je klant een groot bedrag verschuldigd is. Maar als je een langdurige relatie aangaat of een relatie die een grote impact heeft op je bedrijfsresultaat, voer dan een kredietcontrole uit. Het is misschien geen garantie voor betaling, maar het kan je helpen om probleemklanten en klanten vooraf te vermijden.

Bij nabellen blijf je altijd professioneel

Ook als je je ergert aan de niet-betaling van een debiteur, handel dan altijd vriendelijk en positief naar je klant toe. Dit zal ook een positief effect hebben op de gemoedstoestand van de debiteur. Verlies nooit je kalmte, ongeacht of je debiteur valse beschuldigingen uit of zelfs misbruik van je probeert te maken. Antwoord altijd op een professionele manier en concentreer je op het doel van het gesprek. Is het de eerste keer dat je moet bellen voor openstaande schulden of ben je nerveus om een debiteur te bellen? Oefen dan eerst met een collega en geef elkaar feedback. Dat geeft je zeker meer vertrouwen.

Incasso advocaat inschakelen

Lukt het niet om met bovenstaande tips bij bepaalde partijen op tijd een betaling te ontvangen? Dan is het raadzaam om gebruik te maken van een incasso advocaat. Zij kunnen de vordering voor je uit handen nemen, zodat je je op je kerntaken kunt richten. Jouw debiteuren worden dan vaak dezelfde dag nog benaderd door de advocaat.

Pin It on Pinterest