Een ondernemer is afhankelijk van zijn of haar merk(en). Het is belangrijk dat deze ook van de ondernemer blijven. Een derde partij mag hier geen inbreuk op plegen. Je kunt hier wel iets aan doen, namelijk je merk registreren. Lees snel verder in deze blog wat de voordelen daarvan zijn.

Een belangrijke stap

Als ondernemer ga je natuurlijk niet zomaar overal investeren, dit doe je alleen als je echt zeker weet dat het nuttig is. Daarom is het slim om de tips uit deze blog over te nemen, want dan zul je zien dat je daar veel voordeel van hebt. We hebben het over het registreren van je merk. Hiermee bescherm je je bedrijf en imago. Mensen kunnen dus niet zomaar aan de haal gaan met een merk van je. Het hoeft trouwens niet eens dezelfde naam te zijn die iemand anders gaat gebruiken, ook een naam die te veel op jouw merk lijkt, kan aangevochten worden. Er zijn veel rechtszaken geweest over dit soort kwesties en als ondernemer trek je dan vaak aan het langste eind wanneer je je merknaam geregistreerd hebt.

Beperkingen voor een gebied

Een merkregistratie kan voor een aantal gebieden gedaan worden, bijvoorbeeld nationaal, Europees of voor de hele wereld. Vaak is het zo, hoe groter het gebied des te hoger de kosten zijn voor de registratie van het merk. Dit is bijvoorbeeld erg belangrijk wanneer je internationale betrekkingen hebt en daardoor ook opdrachten hebt lopen in het buitenland. De duur van de inschrijving is 10 jaar, dus zolang is je merk beschermd. 

Wat is het verschil tussen merk-en handelsnaam?

Er bestaat een verschil tussen de merk- en handelsnaam. Beiden kun je laten registreren. Het meest eenvoudige voorbeeld is The Coca-Cola Company. Dit is de handelsnaam die een aantal merken onder zich heeft, zoals Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Sprite en Simply Orange. Je handelsnaam kan dus min of meer gelijk zijn aan een product van jouw bedrijf. Als The Coca-Cola Company Sprite niet registreert, dan verliest ze als bedrijf gemakkelijk de controle over dit merk. 

Conclusie

Een gezond bedrijf registreert haar merken zodat derden niet kunnen meeliften op het succes. Het is een kleine investering in relatie tot de schade die een bedrijf kan leiden wanneer er inbreuk gepleegd wordt op een van de merken. Laat je informeren door een expert op dit gebied. 

Pin It on Pinterest